Sök:

Sökresultat:

184 Uppsatser om Smć stater - Sida 1 av 13

Under vilka betingelser vinner stater mellanstatliga krig?

Det finns en uppfattning att antalet stater i en koalition har en negativ inverkan pÄsannolikheten för seger i krig. Flera författare beskriver de koordinations- ochinteroperabilitetsproblem som finns mellan stater i en koalition. Interoperabilitetbeskrivs som nyckeln till framtida krigföring. Denna uppsats bedömer dettapÄstÄende genom att med en statistisk metod undersöka problemet. Syftet meduppsatsen Àr att med utgÄngspunkt frÄn en teoretisk diskussion kvantitativtundersöka huruvida antalet stater utgör en betingelse för seger i ett krig.

I vÀntan pÄ orakel och kristallkulor : En studie om underrÀttelseverksamhetens brister och begrÀnsningar och en möjlig förklaring till varför stater misslyckas med att förutse strategiska överraskningar

Hur kan det komma sig att stater som Àr vÀl medvetna om att det finns en potentiell risk för att bli utsatta för ett angrepp, och som utifrÄn den kunskapen har fattat ett rationellt beslut i att bygga upp ett förvarningssystem, ÀndÄ rÄkar ut för "blixtar frÄn en klar himmel", i form av överraskningsangrepp? Uppsatsen avser undersöka hur misslyckade förvarningar kan förklaras utifrÄn ett beslutstödsperspektiv med strukturella och analytiska underrÀttelsefaktorer i fokus. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i att stater handlar rationellt utifrÄn en realistisk kontext för att dÀrefter undersöka strukturella och analytiska problemfaktorer som omger underrÀttelseverksamheten. Detta görs genom att utgÄ ifrÄn den sÄ kallade underrÀttelsecykeln vilken förstÀrks upp som förklaringsmodell genom att den tillförs organisationsteoretiska och kunskapsteoretiska verktyg. Studien pekar pÄ de strukturella och analytiska problemen som omgÀrdar underrÀttelsetjÀnsten Àr av sÄdan avgörande karaktÀr att de mycket vÀl kan förklara varför stater misslyckas med att förutse överraskningar..

Colombia - en fallerad stat? En teoriprövande fallstudie av Colombias statstatus och en kritisk granskning av teorierna kring fallerade stater

VÀpnade aktörer, terrorism och illegal handel (med mÀnniskor, narkotika och vapen) Àr alla företeelser som, i varierande omfattning, florerar i fallerade stater. Dessa företeelser Äterfinns inte minst i Colombia, som trots det inte bedöms vara fallerad.Uppsatsens syfte Àr att pÄvisa behovet av kvalitativa och kontextspecifika studier, dÄ vÄr förförstÄelse Àr att analyser av fallerade stater, som bygger pÄ kvantitativ forskning, missar orsaksperspektiven. För att göra detta prövas tvÄ teorier (Rotbergs kvantitativa och Buzans/Holstis kvalitativa) pÄ fallet Colombia.PÄ grund av att Rotbergs teori har en lÀgre validitet och inte förklarar vad som ligger bakom staters interna problem, kan Colombias situation mest framgÄngsrikt förklaras utifrÄn Buzans/Holstis teori. Buzan/Holsti missar dock flera för, Colombia centrala aspekter, som gÄr under benÀmningen ?the Hidden Form of State Failure?.Nyckelord: Fallerade stater, Rotberg, Buzan/Holsti, Colombia, ?the Hidden Form of State Failure?..

Allianspolitik i en stat med stat-till-nation obalans : ?Turkiets politik gentemot Kurdistanregionen i Irak och det kurdiska sjÀlvstyret i Syrien?

Alliansbildningsbeteende Àr ett viktigt och intressant Àmne inom internationell politik och i internationella relationer.  Enligt den traditionella maktbalansteorin allierar sig stater med andra stater för att balansera mot externa hot. I Steven R. Davids ?omnibalancing-teori? hÀvdas dÀremot att statsledare i tredjevÀrlden allierar sig med stater för att bekÀmpa interna hot. I föreliggande examensarbete, som Àr en fallstudie, Àr ambitionen att visa att turkiska republikens relation med Kurdistanregionen i Irak Àr ett fall av ?omnibalancering? sÄtillvida att Turkiet dÀrigenom söker hÄlla den kurdiska rörelsen pÄ hemmaplan i schack.

De facto-staters uppkomst och etablering - En fallstudie av de facto-staten Abchazien

Sedan Sovjetunionens fall har Sydkaukasus drabbats av en rad allvarliga konflikter. En av de allvarligaste och mest komplicerade konflikterna har utspelat sig i Abchazien i de nordvÀstra delarna av Georgien. Sedan kriget i början av 1990-talet har konflikten varit frusen.Pegg Àr en av de första och fÄ att definiera begreppet de facto-stat, som Àr omrÄden vilka i praktiken fungerar som sjÀlvstÀndiga stater men som inte Àr erkÀnda av det internationella samhÀllet och alltsÄ saknar suverÀnitet. Vi applicerar de facto-begreppet och Cornells teori om autonomi som bidragande faktor till konflikt pÄ Abchazien. Dessutom gÄr vi igenom Peggs faktorer som gynnar uppkomsten av de facto-stater.

En valuta i kris? : En studie av börsvÀrden i Europa

Bakgrund och problem: I och med globaliseringen befinner sig vÀrlden i en mer och mer integrerad tillvaro dÀr vÄra tidigare separerade ekonomier Àr mer och mer sammankopplade. Den senaste finanskrisen som startade i USA har haft kraftigÄterverkan pÄ den europeiska ekonomin. Vissa europeiska stater har dock klarat sig bÀttre Àn andra vilket fÄr oss att fundera över varför och om fallet verkligen Àr sÄdant. Syfte: Syftet med arbetet Àr att undersöka om den gemensamma valutan som vissa stater i Europa har implementerat har nÄgon betydelse i dess förmÄga att hantera och bekÀmpa den senaste finanskrisen 2008.Metod: Arbetet har utförts med hjÀlp av ett kvantitativt tillvÀgagÄngsÀtt dÄ vi behandlar utvalda europeiska börsindex för att berÀkna nödvÀndiga faktorer. Dessa faktorer anvÀnds sedan i utvalda modeller och teorier för att kunna analyseras pÄ ett tillförlitligt sÀtt.

Makt inom teorier om internationella relationer

Det finns ett antal teorier som pÄ ett eller annat sÀtt försöker förklara och strukturera deinternationella relationerna som idag förekommer mellan stater, och mellan stater och andraorganisationer. Syftet med denna uppsats har varit att analysera eventuella likheter, skillnaderoch motsÀgelser mellan tre teoriers syn pÄ maktbegreppet inom internationella relationer. Deteorier som har analyserats Àr Morgenthaus politiska realism, Keohane och Nyesinterdependenta liberalism och Wendts konstruktivism.Slutsatserna frÄn analyserna visar att det finns skillnader mellan teoriernas uppfattning om vadsom konstituerar makt, dÀr den politiska realismen fokuserar pÄ bÄde materiella ochimmateriella faktorer och dÀr konstruktivismen i sin tur menar att maktbasen frÀmst utgörs avsamhÀllets idéer och den kulturen som rÄder i samhÀllet. Analysen har Àven visat att de treteorierna ser det militÀra maktmedlet som centralt för en stat, nÀr det Àr handlar omexistentiella frÄgor som liv och död. Vidare anser samtliga teorier att det internationellasystem som nu rÄder, gynnar stora och mÀktiga stater pÄ bekostnad av smÄ stater.

Terrorns grepp om Europa En studie över hur terrorism kan fortleva i demokratiska stater

Denna teoriutvecklande studie syftade till att svara pÄ frÄgan: Hur kan terroristorganisationer fortleva i demokratiska stater? Genom att applicera befintliga teorier pÄ de tvÄ empiriska fallen; konflikten mellan Storbritannien och IRA och konflikten mellan Spanien och ETA Àmnade studien att analysera och förklara vilka aspekter i den demokratiska staten som resulterar i terroristorganisationers fortlevnad. Det empiriska material som anvÀnts Àr frÀmst teorier om rÀttfÀrdigande eller icke-rÀttfÀrdigande av terrorism, teorier som förklarar var organisationen och den enskilde terroristen finner motivation samt teorier om hur stater kan förebygga och motarbeta terrorism och vilka dilemman detta medför. DÄ teorierna tillÀmpats pÄ de empiriska fallen har utfallet visat att nÀr kampen kan anses vara rÀttfÀrdigad samt terroristorganisationen och dess medlemmar funnit tillrÀcklig motivation utgör detta en av fortlevnadens tvÄ baser. Den andra basen utgörs av staternas svÄrighet att vÀlja mellan att agera eller inte agera samt att vÀga mellan hÄrd lagstiftning och upprÀtthÄllandet av en demokratisk rÀttsstat.

TvÄngsmakt i sönderfallna stater : Somalia 1992-1993

AnvÀndandet av tvÄngsmakt vid interventioner i sönderfallna stater Àr en svÄr uppgift. En av desvÄraste delarna vid en sÄdan intervention Àr en rationell kommunikation med de olikamotparterna. Den stora utmaningen blir att lyckas förmedla bÄde det övergripande syftet medinterventionen till lokalbefolkningen och samtidigt övertyga de stridande parterna om att ett reelltoch trovÀrdigt hot föreligger. I den hÀr uppsatsen har jag undersökt om tvÄngsmakt Àr möjlig vidavvÀpningen i en sönderfallen stat, och hur tvÄngsmakten anvÀndes av UNITAF vid avvÀpningenav de somaliska krigsherrarna.I uppsatsen jÀmförde jag de avvÀpningsoperationer som genomfördes av de amerikanska,australiensiska och franska styrkorna vintern 1993. Den teori som jag anvÀnde som verktyg varPeter Viggo Jakobsens modell för tvÄngsdiplomati- idealpolitik.

FrĂ„n grĂ„brungrönt till ökenfĂ€rgat Är svensk sĂ€kerhetspolitik realistisk? En teoriprövande fallstudie med svenskt fokus, om smĂ„ och medelstora staters ökade tendens att anvĂ€nda sig av militĂ€ra medel internationellt

Denna teoriprövande fallstudie försöker svara pÄ frÄgan om smÄ staters ökande militÀra internationella ambitioner, och villighet att ta militÀra risker Àr ett förvÀntat beteende utifrÄn ett brett realistisk perspektiv. I centrum för undersökningen gÄr den svenska sÀkerhets- och försvarspolitiska utveckling under luppen. Uppsatsen har en hög abstraktionsnivÄ och under undersökningens gÄng görs tre nedslag som alla försöker belysa realismen aktualitet. Inledningsvis undersöks dagens oklara hotbild, för att dÀrefter ta en nÀrmare titt pÄ de motÄtgÀrder som EU- lÀnderna gemensamt har bestÀmt sig för, varvid begreppet Peace support operations belyses ur ett realistiskt perspektiv. Slutligen diskuteras hur realismen kan förklara smÄ staters agerande varvid olika möjligheter diskuteras.

RÅ 2008 ref. 24 vs RÅ 2010 ref. 112 : Tax treaty override pĂ„ svenska?

SammanfattningFör att underlÀtta grÀnsöverskridande transaktioner ingÄr stater idag internationella överenskommelser av olika slag. Traktat som de Àven kallas utgör en del av folkrÀtten och Àr reglerade i Wienkonventionen om traktatrÀtten frÄn 1969. En av de vanligaste formerna av traktat Àr idag dubbelbeskattningsavtal vilka huvudsakligen syftar till att fördela beskattningsrÀtt mellan stater för att undvika en dubbelbeskattningssituation. Sveriges dubbelbeskattningsavtal inkorporeras i intern rÀtt vilket ger uttryck för det dualistiska synsÀttet. Inom folkrÀtten Àr principen att avtal ska hÄllas en viktig grundsats som kommer till uttryck i artikel 26 Wienkonventionen. Wienkonventionens artikel 27 stadgar vidare att en part inte kan Äberopa sin interna rÀtt som grund för sin underlÄtenhet att fullgöra ett avtal.

ICC - ett svar pÄ anarki (En deskriptiv analys av den internationella brottmÄlsdomstolen)

Vid invigningscermonin till den internationella brottmÄlsdomstolen, ICC, lovordades den av FN:s Generalsekreterare, trots att den Àr uppbyggd pÄ en multilateral traktat och inte Àr en FN-inrÀttning. Enligt vÄr mening, finns det dock faktorer som pÄverkar ICC:s möjlighet att verka som en effektiv och oberoende domstol. I Romstadgan regleras relativt komplicerade jurisdiktionsgrunder för ICC, vilket beror pÄ att stadgan Àr frukten av otaliga kompromisser stater emellan. Vidare regleras ett förhÄllande mellan ICC och FN:s SÀkerhetsrÄd. FörhÄllandet kan beskrivas som att SÀkerhetsrÄdet Àr en hegemon i förhÄllande till ICC.

Aktioner ger reaktioner: terrorismens effekter pÄ stater En komparativ studie av attentaten i Norge och Sverige

Det mÄ inte finnas nÄgon enhetlig definition av vad som Àr terrorism eller vem som Àr terrorist, men klart Àr att attacker riktade mot samhÀllet och dess invÄnare (vare sig de tar livet av oskyldiga mÀnniskor eller inte) genererar i trygghetshöjande ÄtgÀrder.Att studera realism i förhÄllandet stat mot icke stat, hör inte till vanligheterna men i den hÀr studien pÄvisas att det faktiskt Àr möjligt och intressant att göra detta. Enligt realism svarar en stat olika mycket pÄ ett hot eller attentat beroende pÄ kraftfullheten eller följderna dÀr ett attentat med stora följder som den i Norge skulle föra med sig betydligt fler förÀndringar i sÀkerhetsarbetet pÄ Norska myndigheter Àn den i Stockholm skulle göra pÄ Svenska myndigheter. Undersökningens resultat visar att Norge gjort fler och mer djupgÄende förÀndringar pÄ deras policies och sÀkerhetsÄtgÀrder Àn vad Sverige gjort..

X-small - Regionalisering, demokratiska och ekonomiska förutsÀttningar i vÀrldens minsta lÀnder

Mikrostater har ofta hamnat utanför de statsvetenskapliga forskarnasundersökande lins trots att staterna med under en miljon innevÄnare ÀrframgÄngsrika sÄvÀl demokratiskt som ekonomiskt. Uppsatsen utreder genomlitteraturgenomgÄng sambandet mellan storlek, demokrati och ekonomi och visarpÄ de fördelar och nackdelar de smÄ staterna har i en globaliserad vÀrld. Vidareargumenterar uppsatsen för att de problem, frÀmst ekonomisk sÄrbarhet, sÀkerhetoch miljö, som smÄ suverÀna stater möter i det internationella systemet eventuelltkan stÀvjas genom regionala samarbeten. Om dessa utformas pÄ ett sÄdant sÀtt attriskerna med liten storlek minskas kan vÀrldens minsta stater komma att bli ÀnnuframgÄngsrikare dÄ de kombinerar sina separata storleksfördelar med engemensam stark röst utÄt och samordnande politik inÄt..

Är prostitution en krĂ€nkning av mĂ€nskliga rĂ€ttigheter? : Eller finns "den lyckliga horan"?

Att mÀnniskohandel för sexuell exploatering utgör ett brott mot mÀnskliga rÀttigheter stÄr klart. MÀnniskohandel krÀnker flertalet av individens rÀttigheter och staters skyldigheter gentemot dessa individer finns sÄledes stadgade i flertalet internationella konventioner. Palermoprotokollet stadgar den första internationellt gemensamma definitionen av mÀnniskohandel och stadgar vidare ett krav pÄ att definitionen utgör ett brott i konventionsstaternas nationella lagstiftning. Om prostitution anses krÀnka individers rÀttigheter och föranleder krav pÄ rÀttslig reglering Àr dÀremot omtvistat, detta trots de likheter som finns.Med utgÄngspunkt i mÀnskliga rÀttigheter syftar uppsatsen, med hjÀlp av genus- och rÀttssociologisk teori och metod, att undersöka om prostitution torde omfattas av dessa samt om, och i sÄ fall, vilka positiva skyldigheter stater enligt folkrÀtten har gentemot personer som befinner sig i prostitution. Detta för att utreda huruvida det Àr möjligt att krÀva att stater kriminaliserar sexköp, antingen för att uppfylla de konventioner som krÀver ett förebyggande arbete mot mÀnniskohandel för sexuell exploatering men Àven för att leva upp till de Ätaganden stater Ätagit sig för att motverka den könsojÀmstÀlldhet, könsdiskriminering och vÄld som prostitution bevisligen kan innebÀra.Det finns en tydlig korrelation mellan prostitution och mÀnniskohandel för sexuell exploatering.

1 NĂ€sta sida ->